Polski Rap Z Przekazem

Polski Rap Z Przekazem

http://www.hip-hop.pl/czytelnia/img/1179048820_0_big.jpg

Odpradawnych czasów ludzie pisali na otaczających ich ścianach. Człowiektworzył już od czasów prehistorycznych, utrwalając odciski swych dłoni,obrysowując ich kształt linią czy tworząc inne ciekawe kompozycje. Wokresie paleolitu rysował otaczające go przedmioty i zwierzęta. Późniejwynalazł idealny sposób przekazywania swoich myśli innym - czynił to zapomocą znaków - symboli, piktogramów. Była to pierwotna forma pisma.

Wstarożytnym Egipcie wypisywano swoje imiona na murach świątyń, wierząc,że to zapewni po śmierci nowe, lepsze życie. Na ścianach świątyni wDeir el-Bahari odkryto około tysiąca różnego typu napisów, wykonanych wXIII i XII w. P.n.e. Często zawierały one przekleństwa i groźbyskierowane do ludzi, którzy chcieliby zniszczyć napis. W 79 r. n.e.Wybuch wulkanu spowodował zasypanie popiołem miasta Pompeje, a wodkrytych później przez archeologów budynkach miasta odkryto ogromnąilość dobrze zachowanych napisów. Tematyka tych napisów jest podobna dotych w współczesności. Napisy, które dotyczyły, seksu, skandali ipolityki, miały charakter nielegalny. Możemy również spotkać ogromnerysunki wykonane, jak twierdzą uczeni, w celach religijno magicznych.Przykłady można wskazać na całym globie. Jednym z przykładów może byćrysunek znajdujący się na płaskowyżu Nazca w Peru, na pustyni Atacama wpółnocnym Chile.

Jedno z pierwszychgraffiti, podobnych do tych dzisiejszych, prawdopodobnie zostałozrobione 3500 lat temu przez starożytnego turystę na piramidzie.Napisane jest na niej hieroglifami: 'Jestem pod wielkim wrażeniempiramidy faraona Dżesera. Podpisy na ruinach zaatakowanych miejsc - odAnglii do Konstantynopola - zostawiali również Wikingowie. W czasachnam bliższych warto odnotować, że w 1731 roku w Londynie podpseudonimem Hurlo-Trumbo działał niejaki Merry Thought. Wydrapywał onpoetyckie zapisy na szybach - oknach toalet publicznych. O jegodziałalności wiadomo z zachowanych akt policyjnych.

Natomiastżyjący w latach 1795-1831 Josef Kyselak wypisywał na ścianach imię"Kyselak" lub "Kyselak tu był!" na terenie całych Austro-Węgier.

Terminu"graffiti" użył jako pierwszy w 1856 roku archeolog Raphael Garucchipodczas badania Pompei. Natomiast w 1904 roku została opublikowanapraca naukowa pt.: "Anthropopytheia" opisująca napisy tworzone wmiejskich toaletach itp. Autor pracy F. S. Krauss dyskutował nad ichznaczeniem.

class="pic"

PodczasII wojny światowej w USA i Europie można było spotkać napis "Kilroy washere", wykonywany przeważnie przez amerykańskich żołnierzyprzekraczających Atlantyk, później przez zwykłych, anonimowych ludzi wryzykownych miejscach. Oryginalny Kilroy, o ile wiadomo, to James J.Kilroy z Halifax, który pracował dla "Bethlehem Steel Company". Badającczęści okrętu wojennego podczas jego budowy od 1941 roku, zostawiałwiadomości napisane na szczytach masztów żółtym pastelem.

W1956 zostały opublikowane zdjęcia Brassai'a (Guyla Halasz, 1899-1984)przedstawiające graffiti wydrapane na fasadzie domu w Paryżu. "Napoczątku lat 50. graffiti posługiwali się członkowie awangardowegougrupowania Lettrist International (m.in. Isidore Isou, a następniesytuacjoniści (Guy Debord, Raoul Vaneigem, Ivan Chtcheglov). Ich wkładw upowszechnianie graffiti miał znaczący wpływ na paryski Maj'68 (m.in. słynne hasła: "Nigdy nie pracuj!", "Władza w ręce wyobraźni","Plaża na ulicach").

Współcześnieuznaje się, że graffiti jest działaniem plastycznym. Wyrażane w formienapisów namalowanych na zewnętrznych ścianach budynków czy w miejscachpublicznych może zarówno szpecić, jak i upiększać przestrzeń miejską.Ten rodzaj aktywności, który możemy zaobserwować prawie na całym globiei określamy potocznie mianem graffiti zaczął się na przełomie lat 70. i80. w USA. Wraz z pojawieniem się w sklepach pierwszych grubychpisaków-flamastrów młodzież zaczęła podpisywać się na ścianach,skrzynkach pocztowych, budkach telefonicznych, oraz w metrze.Wypisywano przeważnie swoje imiona lub pseudonimy. Nazwano to"single-hitting", a później "tagging". Z czasem powstawało coraz więcejtagów i wytworzyła się specyficzna konkurencja pomiędzy grafficiarzami.Ta forma graffiti ("tagowanie") rozwinęła się w Filadelfii około1960roku dzięki takim "pionierom" jak Cornbread (jako pierwszynamalował swój pseudonim na skrzydłach samolotu, wykonał tenniebezpieczny czyn w późnych latach 60 na lotnisku w Filadelfii), CoolEarl oraz Top Cat 126.

W NowymJorku, ten styl pojawił się jako "Broadway Elegant". Lecz nie byłpopularny do czasu gdy dotarł do systemu metra w Nowym Jorku, gdziezaczął przyjmować coraz bardziej wyszukaną artystyczną formę,rozrastając się od tagów, do rozwiniętych prac "wrzutów" (ang. Pieces).Jeden z twórców [ty1] tagów graffiti w Nowym Jorku, TAKI 183,Amerykanin pochodzący z Grecji, który jako miejski posłaniec codzienniebywał w drodze, znakował swoje przezwisko dookoła ulic Nowego Jorku.Jego tag przedstawiał zdrobniałą formę od imienia, a liczba183pochodziła od jego adresu zamieszkania. Wprawdzie inni aktywni pisarze(taggerzy) zaistnieli w Nowym Jorku jeszcze przed Takim 183 (np. JULIO204), ale dopiero artykuł o "TAKI'm 183" w 'New York Times' po razpierwszy skupił na tym zjawisku uwagę wielu osób. Wraz z rozwojem tegonurtu, taggerzy - by zyskać szerszą widownię - zaczęli eksperymentować.W swej działalności zaczęli preferować farby w sprayu. Jednym z powodówbył fakt, że twórcy musieli malować swe prace szybko, by uniknąćpolicji i strażników ochrony. Ponadto farba w sprayu szybko wysychała,dzięki czemu można było na nią nakładać np. warstwy. Zaczęto takżewprowadzać kaligrafię (np.: chińskie litery) i można było malowaćwięcej, dokładniej, a - co najważniejsze - szybciej. To pozwalało napokrycie całego wagonu. Podobno najwcześniejszy prototypowy modelsprayu został użyty podczas II Wojny Światowej w dżungli przez USA dozwalczania owadów.

W 1949 firmaRustoleum wypuściła pierwsze dwa kolory na rynek: czarny i biały.Wandal malujący graffiti stawał się "writerem", a grupy zrzeszonych"writerów" - załogami "crews". Ruch rozprzestrzeniał się na ulicach iprzeniósł się na linie kolejowe, gdzie spopularyzował taga, rozciągającsię na całe Stany Zjednoczone. Jedną z najwcześniej aktywnych na sceniegraffiti kobiet była "Pink Lady" (znana też jako Sandra Fabra). W wieku18 lat zagrała ona główną rolę w klasycznym filmie hip-hopowym z 1982roku "Wildstyle". Natomiast w 1984 roku, w filmie "Beat Street"udokumentowano wszystkie elementy hip-hopu oraz wiele osobowościwczesnego ruchu hip-hop. Zjawisko graffiti jest silnie wyeksponowane wfilmie, jednym z głównych bohaterów jest writer, który tworzy naścianach i na wagonach metra. Inni tworzący w tym czasie taggerzy to:JOE136, BARBARA62, ELL159 ,YANK135, EVA62. Graffiti jako specyficznąformę wizualnego przekazu wykorzystały również gangi dla oznaczeniaswoich terytoriów. Po opublikowaniu wywiadu z TAKI'm183 setki młodychludzi w całym Nowym Yorku mieście zaczęło pisać wszędzie, gdzie siędało. Podpisy, których było najwięcej i które były wypisane wniebezpiecznych lub najtrudniej osiągalnych miejscach, stawały sięsławne, a ich twórcy byli lokalnymi idolami. Kiedy na rynku pojawiłasię farba w aerozolu, graffiti stało się na tyle popularne i widoczne,że po pewnym czasie na ścianach zabrakło miejsca i nowe tagi ginęływśród setek innych. Potrzebą zatem stało się rozwijanie stylu, któryzwróciłby na siebie uwagę.

class="pic"

Zczasem tagi stały pewnego rodzaju znakami graficznymi, czy wręczlogami, charakterystycznymi dla danych grafficiarzy. Malowano corazwiększe litery, dodawano im tło, kontur (outline, inline), wypełnianośrodek. Narodziła się nowa forma w graffiti - Piece (wrzut). Nazwa jestskrótem od słowa Masterpiece (dzieło). Najpopularniejszym nośnikiemgraffiti stało się wtedy metro, a znana gazeta 'New York Magazine'przedstawiała twórczość graffiti na metrze i prowadziła konkurs nanajlepsze prace, przyznając wygranym "Nagrody Taki'ego". Między innymiw związku z tym powstawały coraz bardziej skomplikowane litery,dodawano im cienie, trzeci wymiar, wypełniano je oryginalnymisposobami. W 1975 roku writer znany jako Caine1 namalował jako pierwszyna całym wagonie metra (Whole car). Niecały rok później grupagrafficiarzy "Faboulous five" zamalowała dwa całe pociągi(whole-train). Przez cały czas pracowano nad rozwojem stylistyki liter.Komponowano ułożenie liter przez dodawanie kropek strzałek przecinkóworaz innych elementów w niekonwencjonalny sposób i deformowano ichkształt. Czasami kompozycje z liter komplikowano tak bardzo, żeprzestawały być czytelne. Taki rodzaj graffiti nazwany został"Wild-Style". Nowi artyści szybko wykorzystali opracowanie podstawowychzasad graffiti do rozwoju nowych stylów. Środowisko grafficiarzy byłobardzo hermetyczne, uważano bowiem, że graffiti zobaczy tylko człowiek,który się nim interesuje, ma świadomość działania jego przekazu, stylu.W filmie "Style Wars", Skeme skomentował, swoją prace, "...robię to dlasiebie i innych pisarzy graffiti... wszyscy inni ludzie, którzy niemalują, nie są wtajemniczeni w to, są nie istotni, nie mają znaczeniadla mnie." Natomiast Phase2 wspominał: "Nasz świat był światem, gdzieuznanie rówieśników było największym wynagrodzeniem. Nikt z nas niemiał potrzeby, by zostać przyjętym przez społeczeństwo."

W1978 roku zostało wynalezione czyszczenie wagonów chemiczną cieczą poddużym ciśnieniem (tzw. buffing,). Zainwestowano w budowę nowychzabezpieczeń, takich, jak: wysokie płoty z drutem kolczastym, psy,strażnicy, poważne kary. Ochrona była coraz brutalniejsza, kilkunastugrafficiarzy złapano i pobito śmiertelnie. We wczesnych latach 70. i dopołowy lat 80. metro było idealnym "płótnem", na którym powstawałograffiti. Jednak w późnych latach 80. w Nowym Jorku, graffiti zostało zmetra zostało wyeliminowane. Współcześnie zdarza się spotkać graffitina wagonach metra, ale wagon taki zazwyczaj odstawiany jest nabocznicę, zanim ktokolwiek go zobaczy, i czyszczony. Nowy Jork i innemiasta obrosły w wysokie druty kolczaste. Ustalono surowe kary.Stwierdzić zatem należy, że z czasem graffiti metra przegrało wojnę zjego przeciwnikami. W związku z tą sytuacją, w 1978 roku grafficiarzLee przeszedł z malowania wagonów, na ściany budynków swojej dzielnicy,tworząc nocą kolorowe galerie graffiti. Malował przeważnie na murachprzy boiskach do koszykówki. W ten sposób Lee zapoczątkował nowy etap wruchu graffiti - przeniesienie działań z wagonu na murowaną ścianę.Inny znany grafficiarz Fab5Freddy[4] zainteresowany twórczością Leenapisał o nim artykuł do gazety 'Village Voice' w czasie, gdy ClaudioBruni, właściciel galerii 'Medusa' w Rzymie pojawił się w USA wposzukiwaniu ludzi zajmujących się graffiti. Tym sposobem Lee iFab5Freddy zostali pierwszymi znanymi w europie grafficiarzamiprezentującymi swoją twórczość w galeriach. Natomiast w 1984 roku wposzukiwaniu grafficiarzy przyleciał do Nowego Yorku holenderskihandlarz sztuką Yaki Kornblit. Jego celem było zaprezentowanie graffitina rynku sztuki w Europie. Udało mu się zebrać grupę doświadczonychgrafficiarzy mających na koncie uczestnictwo w wielu poważnych pokazachi happeningach np. The New York New Wave Show at P.S.I, The FunGallery,The Mudd Club czy Fashion Moda.[5] Do grupy należeli międzyinnymi:

Dondi (DonaldWhite 1961-1998) Bardzo utalentowany grafficiarz, profesjonalniewykonywał wszystkie podstawowe elementy klasycznego graffiti;bombardowanie, wholecar'y i wild style. Osiągnął globalną popularnośćprzez opublikowanie swoich prac w mediach, między innymi w książce "ArtSubway". Zyskał szacunek wśród rówieśników przez wykonywanie stylowychprac i tworzenie ogromnej ilości tagów we wszystkich częściachpodziemnego systemu metra. Najważniejszą jego cechą było mistrzowskieoperowanie wild stylem. Pod koniec lat 70. pokazywał już styl ikolorystykę daleko wyprzedzającą innych. Jego praca i osobowośćwyróżniały się w kulturze, stał się gwiazdą wśród innych writerów.Dondi namalowany przez paryskiego writera noe2 Dondi tworzył również napłótnach i pokazywał swoje prace w galeriach sztuki. Był on pierwszymartystą graffiti, który miał samodzielne wernisaże w Holandii iNiemczech, jego prace są kolekcjonowane przez europejskie muzea. Pojego śmierci w 1998, brat, Michael White i grafficarz Zephyr napisali onim wspólną książkę: Style Master General, The Life of Graffiti ArtistDondi White, Regan Books 2001

Bil Blast (WilliamCordero) urodził sie w 1964 roku. W roku 1981 skończył szkołeArt&Design, a następnie w 1984 - Parsons School of design. Od 1986działania jako artysta w Joan of Arc Junior High School w Nowym Jorku,znany z namalowania pracy pt: "Sky´s the limit". Wystawiał w wielumiejscach na terenie USA i Europy.

Blade (StevenOgburn) urodzony w 1958. Legendarny old-school'owy writer pochodzący zNowego Jorku. Zapoczątkował kolejny etap w ewolucji graffiti, odegrałaktywną rolę w stylistycznym rozwoju jego formy artystycznej. Ostatniomaluje bardzo specyficzne i charakterystyczne dla swojego stylu pracena płótnach. Na zdjęciach zachowało się ponad pięć tysięcy jego prac napociągach. Steven Ogburn (zdjęcie wykonane prawdopodobnie przez FlintaGenari w 2004 roku)

class="photo"

Futura 2000 (LeonardMcGurr) urodzony w 1955 roku w Nowym Jorku, zapoczątkował pierwsze tagiw Nowym Jorku 1969-70 i pomimo faktu, że on był bardzo młody inieśmiały, miał dobry kontakt z innymi writerami. Razem z writeremCrash'em wziął udział w "Success Art graffiti" wystawie Fashion Moda w1980 roku, która otrzymała bardzo dobre recenzje i poprowadziła dopowstania kolejnych wystaw. Keith Haring i Jean-Michel Basquiat stalisię fanami jego twórczości. Nazwano go "Kandinsky kosmicznego wieku".Jego obrazy sprzedawały się bardzo dobrze, osiągając wysokie ceny.

Seen - urodzony17 października 1961 roku w dzielnicy Bronx zaczął malować pociągi nayardach (zajezdniach) w wieku 9 lat. Swoją pierwszą pracę na pociąguzrobił w 1973 roku, a w 1987 namalował swoją słynną pracę na znakuHollywood. Pomalował tysiące pociągów. Wydaje książki, filmy, ma swojąlinię odzieżową, jest tatuatorem. Rozwinął wiele gałęzi twórczości,jednak cały czas stara się tworzyć blisko ulicy.

Zephyr (Andrew Witten) - urodzony w 1961 roku. To kolejna legenda graffiti z Nowego Jorku.

Rammellzee -urodzony w 1960. Znany jest jako teoretyk malarstwa aerozolem, dlaprzekraczania granic tej formy artystycznej eksperymentował zmateriałem. Napisany w roku 1979 "Manifest Rammellzee'go" zostałopublikowany w katalogu "Ramm-ell-zee". Jego teoria "IconoclasticPanzerism" akcentuje symboliczne (zamiast fonetyczne) znaczenie liter iznaków. Jego praktyczna praca artystyczna jest bardzo obszerna:inspirując się motywami fantastyczno-naukowymi, projektowałfuturystyczne stroje (1987/1992) i dziwaczne rzeźby, (Untitled, 1988),eksperymentalne obrazy (Sigma Coming, 1983; Shock Zen, 1985) i ogromne,horyzontalne rysunki (Hell, Wars Field Finance, 1979).

Quik (LinwoodA. Felton) - urodzony w1958 roku Writer pochodzący z dzielnicy Queens,w latach 90. mieszkał w Holandii. Znany z prac na pociągach, jakrównież z artystycznych wystaw. Jego najciekawsze obrazy mają kulturowąi polityczną tematykę, m. in. "Out do Dry" (1982), "Ive got a problem"(1986) i "Black men creating Art History!" (1989). Wystawa ich prac wMuzeum Boymans van Beuningen została bardzo pozytywnie przyjęta przezkrytyków sztuki, jak i kolekcjonerów. W czasie jednego z wernisażylegendarni grafficiarze spotkali się z holenderską młodzieżą, co dałopoczątek pierwszej sceny graffiti w Holandii, a później w innychkrajach Europy. Grafficiarze podzielili się wtedy na dwa obozy - jednizaczęli przenikać w świat sztuki i dzięki jego wpływom rozwijali sięjako artyści, jak również odkrywali nowe inspiracje twórcze i motywy,drudzy pozostali ze swą twórczością na ulicavch. Wielu młodych ludzizafascynowanych nową kulturą brało przykład ze znanych już osobowości.W 1984 pojawił się film "Beat street", w którym pokazano wszystkieczęści hip-hopwej kultury, co zainspirowało młodzież na całym świeciedo tańczenia malowania czy DJ-ingu. Pierwsze europejskie prace pojawiłysię na pociągach we Wiedniu, Monachium, Paryżu i Londynie. Prace teczęsto nie docierały do szerokiego grona odbiorców, ponieważ ichwykonywaniem zajmowała się stosunkowo niewielka liczba osób, a pociągibyły czyszczone w ciągu paru godzin od wykonania. W Europieskoncentrowano się na graffiti malowanym na ścianach. Graffiti swojąnajwiększą popularność przeżywało na przełomie lat 70. i 80.Spowodowało to przeniesienie tej kultury na cały świat. W latach 80.graffiti było już tworzone na całym świecie przez rzesze młodzieży.Pierwsze europejskie graffiti składało się z krótkich czasemhumorystycznych nierzadko bojowo nastawionych zdań. Była tomanifestacja zbuntowanych młodych ludzi łącząca dowcip i romantycznąwiarę w ideały. To nowe spojrzenie na świat podobało się wielu ludziom.Zaczęto tworzyć szkoły graffiti np.: Aeresol School albo Aerosolskolan.Był to niezależny dom kultury graffiti w szwedzkim mieście Uppsala,który powstał we wczesnych latach 90. Znani grafficiarze tacy, jak:Code (dyrektor szkoły), Dwane i Pike uczyli podstaw sztuki oraz podstawtechniki malowania sprayem. Szkoła ta zainicjowała podobną działalnośćw kilku innych miastach. Podczas okresu działalności tych szkół, ilośćnielegalnych graffiti w miastach spadła w dużym tempie. Na przełomielat 80. i 90. Europa przechodziła polityczne zmiany, które sprzyjałypowstawaniu graffiti nie tylko w krajach Europy Zachodniej, ale iWschodniej. Najsłynniejszym przykładem jest Mur Berliński.

class="pic"

Artykuł z portalu hip-hop.pl
Zapraszam do komentowania

Na stronie Hip-Hop.Pl pojawiła się kolejna część artykułu cyklu Pamietamy, w cz. 5 opisany został słynny psychoraper polskiej sceny hip-hopowej Magik z Kalibra 44 i Paktofoniki...

Dotychczas w poprzednichodcinkach serii "Pamiętamy" pojawiali się tragicznie zmarli artyści zzagranicy. W piątej części zaprezentuje osobę, która miała swój dużywkład w rozwijanie się polskiego rapu. To on stał się wzorem donaśladowania w swojej oryginalnej twórczości. Mowa tutaj o Magiku.

Naprawdęnazywa się Piotr Łuszcz. Urodził się 18 marca 1978 roku w Katowicach.Wychowywał się w robotniczej dzielnicy Bogucicach. Jego ojciec pracowałw hucie, a matka była sprzątaczką.

Rymowaniemzainteresował się w siódmej klasie podstawówki, kiedy razem z Dabemtworzył na podwórku i boisku teksty. Podkłady do nich robił na Amidze500. Pod koniec 1992 roku dołączył do nich Jajonasz, i tak powstał"Young Rappers". W tym samym roku Joka, Dab i Magik założyli składKaliber 44. W krótkim czasie opanowali hip-hopową śląską scenę, która wtym okresie jeszcze kulała. Dawali występy "na żywo" m.in. w Katowicachi Sosnowcu, by potem iść trochę dalej i odwiedzić Łódź i Kielce. Wlipcu 1996 roku debiutują na polskiej scenie muzycznej singlem "Do bojuZakon Marii". Utwór trafia na rapową składankę S.P. Records.
W1996 roku w sklepach pojawia się płyta "Księga Tajemnicza. Prolog",która rozeszła się w ponad 100 tysiącach egzemplarzy. Kaliber stał sięprekursorem stylu hardcore-psycho rap. Wszystko za sprawą kawałków "'+'i '-'", "Moja Obawa", "Bierz mój miecz i masz" oraz "Psychoza" i"Psychodela". Hitem stał się pierwszy z nich, w którym Magik prezentujeswoje umiejętności rapowania. Ta przejmująca piosenka trafiła do serctysięcy fanów.

W listopadzienastępnego roku Kaliber 44 na składance "Hip-hopla" S.P. Recordszamieścili "A może tak, a może nie", który był tylko przedsmakiemnowego oblicza składu zaprezentowanego na drugim albumie "W 63 minutydookoła świata". Wydawnictwo było w całości pozbawione klimatu grozy,tajemnicy, mroku i psychodeli. Z osiemnastu utworów na singielpromujący album wybrano "Film". Produkcja w kilka tygodni po wydaniuoblała się złotem.


Etap Kalibra 44 dla Magika w tymmomencie się kończy. Po niesnaskach z Joką i Dabem sam postanawiaodejść. W 1997 roku dołącza on do Rahima i Fokusa. Wspólnie zakładająPaktofonikę, w której Magik mógł pokazać całego siebie. Ponad dwa latapracowali nad swoim pierwszym albumem. 18 grudnia 2000 roku nakłademGigant Records na światło dzienne wychodzi "Kinematografia". Tytułdokładnie obrazował zawartość. Każdy utwór był o czym innym, miał swójspecyficzny klimat i oryginalny temat niczym film. Hitem okazał się"Jestem Bogiem", który wszedł do kanonu polskiego hip-hop'u.

Owszystkich sukcesach Piotr Łuszcz niestety nie miał pojęcia. Tydzień powydaniu debiutanckiej płyty, 26 grudnia 2000 roku o godz. 6.15 rano,wyskoczył z dziewiątego piętra swojego mieszkania. Popełniłsamobójstwo, jednak przyczyny nie są znane do dnia dzisiejszego. Mówiłosię, że to przez żonę Justynę, ale to niepotwierdzone plotki. Magikosierocił trzyletniego syna Filipa.

"Filip Psychotata wita Cię czulei wszystkich tych, co od dawna już czekali".

"Na mocy Paktu", Paktofonika


http://www.hip-hop.pl/czytelnia/img/1197970604_1_small.jpg
Artykuł z portalu hip-hop.pl

Konto usunięte
Magik powala każdego rapera.Nie mam nic do dodania:)
3 kwietnia 2013
więcej komentarzy ( -2)

Grupa

Założona 30 września 2007 przez XxXxZielonyxXxX.
Grupa publiczna dla osób od 15 lat